Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

lørdag 17. desember 2011

Krydderkake....

fylt med julens deilige krydder, rosiner,
sukat og fiken....


















Min julefavoritt som bare blir bedre og
bedre som dagene går....

Min mors eldgamle oppskrift;

250 g smør
350 g sukker
2 egg
250 g rosiner
125 g sukat
4 fiken
2,5 dl sur fløte (rømme)
500 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 s natron
1 ts ingefær
1 ts kanel
1 ts nellik
litt pepper
revet skall av en sitron

Smør og sukker røres hvitt og tilsett så
ett egg om gangen, deretter rømmen. Bland mel,
bakepulver, natron og krydder og sikte dette i
smør/egg blandingen. Tilsett resten.

170 grader varmluft i ca en time på nederste
rille i stekeovnen

9 kommentarer:

  1. Mmmm, den ser god ut. Jammen skal eg ta å lage den. Har fleire oppskrifter, men tenkte å prøve noko nytt i år.
    Og det mest positive er at den ikkje inneheld nøtter og mandler. For oss allergikarar er det fint å ha ei oppskrift som ein slepp å "fikse! på.
    Tusen takkk !
    Ha ei fin helg med god lukt i hus :)

    SvarSlett
  2. jeg kjenner duften helt hit : )) Tror jammen jeg har en oppskrift etter mormor som er temmelig lik.. men uten fiken.. jeg synes slike kaker er himmelsk.. spesielt til helt alminnelig svart te..

    er enig med deg ang boken. må innrømme at jeg gråt og tenkte hvor farget man blir av media.. de har alltid fremstilt israelerene som offer.. det er jo løgn !

    ha en riktig god lørdagskveld.

    SvarSlett
  3. Hei Berit. Min oppskrift er også uten fiken, men jeg hadde det oppi i dag...

    SvarSlett
  4. Heia
    Nå måtte jeg lese de siste innleggene dine, har ikke blitt mye blogglesing på meg denne uka.
    Nydelig kofte du har har strikket! Jeg må bare spørre om kjæresten reiser med c/y Cecilie ???, de ankom Barbados ca 11 desember.,
    Hjemmesiden: http://www.sycecilie.no/.
    Vakker julepynt i innlegget ditt på fredag.
    Ha en fin lørdagskveld.
    Klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Synes ar jeg kjenner den deilige jule og krydderlukten. Ønsker deg en fortsatt fin helg.
    Klem

    SvarSlett
  6. delicious! I am following you from Rome, Italy. Merry Christmas!!!

    SvarSlett
  7. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din, og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Topp Mat Blogg seksjon her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Ann-Sofi
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett
  8. Hei
    Skal prøve din oppskrift på krydderkake, det står rømme i oppskriften er det lettrømme eller seterrømme du bruker

    SvarSlett
  9. Å, ble så glad jeg fant oppskriften igjen! Jeg bakte den i fjor til jul og den ble alle begeistret for. Takk og god jul.

    SvarSlett