Velkommen inn i min verden

En blogg om trivialiteter og hverdagsliv......

onsdag 15. januar 2014

Sylta gresskar.....


I dag har jeg prøvd meg på noe nytt....





Vi bruker å spise sylta gresskar til fisk og kjøper dem
som oftest på forskjellige gardsutsalg og marked. Jeg
var på det lokale gardsutsalget i dag og der hadde de
ferske importerte gresskar. Da kom ideen om å sylte
dem selv.

Som tenkt, så gjort..

I kg gresskar
4 dl eddik
750 g sukker
40 g fersk ingefær

Terninger kokes møre i laken, tas opp og lake og
ingefær kokes videre inn i ca 15 min til den får en fyldig
konsistens. Helles så over de kokte terningene.
Kast ingefæren.

- Posted using BlogPress from my iPad

6 kommentarer:

  1. Det er supergodt. Også til kjøttmat. Og enkelt å sylte selv egentlig. Pleier å gjøre det hver høst, men sist høst gjorde jeg det ikke :( Supre gaver å gi bort til folk som har alt.

    Denne sommeren har jeg tenkt å så gresskarfrø, og se om jeg kan dyrke mine egne.

    SvarSlett
  2. Og så er det spesielt godt når det er heimelaga !
    Er det kjøkenbenken din som er så blank og fin ?

    SvarSlett
  3. Med andre ord, du har "lekt litt Pippi Langstrømpe" idag:

    "Det har jeg aldri prøvd før,
    så det tror jeg sikkert at jeg
    kan klare"

    Herlig hva du finner på :))))

    SvarSlett
  4. Ingen erfaring med dette, hverken spist eller kokt.

    SvarSlett
  5. Kult! Hva smaker det? Og hva bruker du det til?
    Er veldig glad i gresskarsuppe, jeg da :)

    SvarSlett